Stát - dobrý sluha, špatný pán
Přesně toto české přísloví se mi vybavilo, když jsem si tento týden pročítal osobní zkušenosti podnikatelů s navrhovanou pomocí od státu v době koronakrize. Vesměs se všemi příběhy jako červená nit táhnou slova o nekoncepčnosti, špatné organizaci, přílišné složitosti, liknavosti a zmatečnosti ze strany úřadů.
Konkrétně například program Antivirus od Ministerstva práce a sociálních věcí napoprvé „neumělo“ vyplnit 70% podnikatelů, kteří žádali o příspěvek na kurzarbeit, tedy žádost o vyplacení části mzdy jejich zaměstnanců státem. Kurzarbeit je sama o sobě dobrá metoda, nápomocná při záchraně pracovních míst, ovšem přístup státních úředníků i samotného ministerstva je evidentně špatný. Přece nikdo nevěříte, že je mezi námi 70% podnikatelů, kteří by nezvládli vyplnit dobře strukturovaný formulář, takže chyba by se v tomto případě měla hledat spíše na straně ministerstva. To se hájí, že po technické stránce byl systém zcela v pořádku, jenže úředníci by si měli přiznat, že měl tedy nejspíš jiné vady. K těm řadím především zmatek v povinných a nepovinných údajích, „výši odhadovaného příspěvku“ žadatel nejdříve vyplnit nemusel, ale při nevyplnění se dočkal telefonátu z ministerstva s tím, že je jeho žádost neúplná. Odhalila se také nedůvěra mezi jednotlivými ministerstvy, kdy resortu financí stačí číslo účtu v sytému ARES, ale ministerstvo práce a sociálních věcí požaduje doklad o zřízení účtu v bance. Jistě, podnikatel v nesnázích momentálně nemá nic lepšího na práci než zdlouhavě v bance získávat tento dokument.
Státní byrokracie se moc nevyznamenala ani v případě živnostníků, slibovaných 25 tisíc Kč ještě spousta z nich ani nemá na účtu a finanční správa už vyhrožuje až osmiletým trestem vězení pro černé pasažéry. Nedělám si iluze, že by se nějací nevyskytli, ale v tomto okamžiku vypouštět do médií výhrůžky o vězení je podle mého názoru dost předčasné a úředníci by spíše měli napnout síly směrem k vyřízení všech žádostí. Kontroly a postihy navíc spoustu živnostníků od podání žádosti o podporu odrazují, podmínky jsou totiž v současné době nejasné i pro samotné daňové poradce. Když jim nerozumí ani odborníci, jak jim má rozumět váš instalatér, masér nebo kadeřnice?
Problémy jsou i na ministerstvu průmyslu, žadatelé o bezúročné úvěry v programu Covid čekají na odpověď často několik týdnů, které tráví v nejistotě, zda mohou s podporou počítat. Když se po měsíci dočkají odpovědi, chybí vysvětlení pro zamítnutí žádosti. Nepřipadá vám to trochu jako ve slavném románu Hlava XXII?
Stát nikdy nemá být v roli zlého pána, ale poctivého a pracovitého sluhy. Občané se nesmí bát požádat státní úředníky o pomoc v nouzových situacích, oni jsou tu pro ně a ne naopak. Po této zkušenosti s fungováním státního aparátu v krizové době koronaviru je nutné vyvodit důsledky. Byrokracie se musí změnit směrem k malému počtu dobře placených úředníků a zrušení zbytečných úřadů. Věděli jste, že si z našich daní platíme například úřad CENIA? Že o něm slyšíte poprvé? Není divu, zabývá se totiž „hodnocením a interpretací informací o životním prostředí“, to vše za „pouhých“ 64 milionů ročně. Podobných úřadů by se našlo jistě mnohem více a v návaznosti na štíhlejší úřednický stav by bylo možné zavést i nižší daně, prostě bychom jich živili méně.
Bolestným místem je i nepropojenost jednotlivých úřadů a ministerstev, zde musíme jít cestou moderního státu s perfektními službami v oblasti e-government, které mají být přehledné pro každého, rychlé a spolehlivé. Současná elektronická komunikace s úřady je občas pro podnikatele i řadové občany zkouškou jejich trpělivosti, to se musí změnit. Moderní elektronické nástroje mohou přinést také úspory a efektivnější využití pracovní doby úředníků.
V Trikoloře si pevně stojíme za názorem, že stát je tu pro lidi a ne naopak, je pro nás nemyslitelné, aby státní agenda, regulace a zbytečné zákony zasahovaly v nadbytečné míře do života nás všech. Preferujeme snížení byrokratické zátěže ve všech oblastech a jsem osobně přesvědčen, že nejsme malé děti, které musí někdo neustále řídit a dirigovat. Naopak, jsme stát pracovitých a schopných lidí, nesoucích plně zodpovědnost za své konání. Stát nám v našem snažení má pomáhat a nikoli házet klacky pod nohy, žádná prosperita totiž ještě nevznikla z přebujelé byrokracie, ale jen z poctivé a vytrvalé práce.
Miroslav Křížek
Ekonomický odhad roku 2022
Letošní rok se chýlí ke konci, a proto si dovolím uzavřít ho ekonomickou predikcí pro rok přicházející. Nekončíme s příliš optimistickými čísly, co se týká naší i světové ekonomiky.
Miroslav Křížek
NEflace, aneb nový ekonomický pojem
Inflaci se ve svých článcích věnuji dlouhodobě, ačkoli jsem její dramatické zvýšení předpokládal již na začátku tohoto roku, tak si při současné úrovni meziročního růstu 5,8 % kladu otázku, kdo je viníkem.
Miroslav Křížek
Pár ekonomických rad pro novou vládu
Pár ekonomických rad pro novou vládu. 5 zásadních problémů, které může nová vláda, doufejme, vyřešit.
Miroslav Křížek
Zase ta zatracená inflace
Ve svých článcích před inflačním rizikem varuji dlouhodobě, má predikce ze začátku roku předpovídala zhruba tříprocentní inflaci, trefil jsem se téměř přesně.
Miroslav Křížek
Soumrak střední třídy v Česku
Nejen ekonomické dění posledních měsíců mě donutilo se zamyslet, kdo je největším společenským otloukánkem, tedy kdo vlastně odnáší současnou situaci nejvíc.
Miroslav Křížek
Řidič v roce 2040 - aneb když ekonom napíše povídku (4 minuty čtení)
„Jauvajs!“ vykřikl jsem zlostně, když mi strojek z ničeho nic spadl na palec u nohy a odkutálel se do rohu koupelny. Přemýšlím, kde se stala chyba a najednou mi to došlo, všichni v domě si dálkově zapnuli nabíjení svých....
Miroslav Křížek
Zelená totalita změní nejen trh s elektřinou
To vše se v budoucnu promítne do zvýšení cen elektrické energie, domácnosti si sáhnou hlouběji do kapsy a firmám se prodraží vstupní náklady na výrobu a provoz, což se ve výsledku promítne do vyšších cen koncového zboží.
Miroslav Křížek
(Ne)mocný hypoteční trh
Je zkrátka na čase si připustit, že byty jsou prostě jen jedno z aktiv, jako jakékoliv jiné. A že žádný nárok na bydlení ve vlastním nikdo nemá. Bydlet ve slušném nájemním bytě je v současnosti i ekonomicky zajímavou alternativou.
Miroslav Křížek
Po zimě přijde jaro
Napadlo mě, že ta věta je sice dost jednoduchá a neříká žádné objevné moudro, ale v tom je její síla, protože platí univerzálně. Její platnost se vztahuje na každé období po pandemiích, po ekonomickém útlumu prostě přijde růst.
Miroslav Křížek
Vysokým zdaněním bohatých k rovnosti? Nesmysl!
Z pohledu ekonoma vidím nejlepší cestu v přehledných a spravedlivých daních, jistá míra solidarity by určitě měla být zachována, ale nesmí mít nic společného s nadměrným zdaněním vysoko příjmových obyvatel.
Miroslav Křížek
Mars útočí!
Tento článek má za úkol po dlouhé době trochu pobavit a odlehčit, byť řada v něm uvedených opatření je legrační pouze do doby, než jejich absurditu plně pocítíte na vlastní kůži a pak už tak legrační nejsou.
Miroslav Křížek
Hnojíme ekonomiku tištěním peněz - kde je ale limit?
Byl bych velmi rád, kdyby centrální banky a vlády přestaly ekonomiku práškovat tištěnými penězi jako o závod, protože na tom velmi rychle vzniká závislost a dochází k nežádoucím změnám chování všech, včetně investorů.
Miroslav Křížek
Jak koupit levně byt? Natož v Praze nebo Brně?
Dřív nebo později pandemii koronaviru zvládneme, ale problém dostupného bydlení tu s námi bude dál a naopak bude v generaci našich dětí bobtnat do téměř neřešitelných rozměrů, pokud situaci nebudeme řešit efektivně již dnes.
Miroslav Křížek
Rouškovné, aneb proč jsem za pana prezidenta Klause uhradil tu pokutu.
Přesně stejně nesmyslné je i plošné zavírání malých obchodů a služeb, farmářských tržišť nebo zákaz spuštění vleků. Oni jsou tou uříznutou končetinou a naše ekonomika bude v příštích pár letech právě kvůli tomu pěkně kulhat.
Miroslav Křížek
Proč zachovat naši suverénní národní měnu - českou korunu
Jako ekonom jsem jednoznačně pro zachování naší národní měny a to hned z několika zásadních důvodů.
Miroslav Křížek
Sežere nás inflace? Aneb inflační riziko v době pokoronavirové
Riziko inflace pro vlastní úspory nejlépe eliminujete jejich rozložením. Nikdo nevymyslí nic lepšího než, že diversifikace je jedinou možností, jak přežít.
Miroslav Křížek
Kde v Evropě má finančák ty velké zahnuté zuby?
Daně by měly být zjevně spravedlivé a užitečné, zároveň však nemají poplatníka příliš zatěžovat a stát musí minimalizovat náklady na jejich správu.
Miroslav Křížek
Nevedeme si vůbec blbě - ale hlásit se to musí!
K nedávnému významnému výročí se hodí trocha bilancování a zhodnocení, kam jsme za těch třicet jedna let společně došli a co můžeme ještě vylepšit.
Miroslav Křížek
Myš v sýru - proč je státní rozpočet samá díra
Schválený státní rozpočet pro rok 2020 není jen parodií na řízení státu, ale také poukázkou na cestu do ekonomického pekla.
Miroslav Křížek
Nemáte dost problémů? Od ledna možná budete mít další.
Ve smršti turbulentních událostí posledních dní by málem zapadla velmi důležitá zpráva, a sice změna insolvenčního zákona v neprospěch krachujících podnikatelů.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 35
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6582x